Make It Rain, de nieuwe Flappy Bird, is doodeenvoudig, en kostte 10.000 dollar om te maken.
Make It rain gaat zo: je hebt een bundeltje dollarbiljetten voor je, je swipet over het scherm van je smartphone en de biljetten vliegen in het rond. Met het geld moet je investeren, politici omkopen en meer geld binnenhalen. Briljant spel? Nou nee. Infantiel? Jep, maar de makers verdienen er wel mooi 50.000 dollar per dag mee, aan advertenties en aankopen binnen het spel.
Op het moment is Make It Rain één van de meest gedownloade spellen voor de iOS en Android. Na zijn publicatie in april zijn er al meer dan één miljoen spellen gedownload. Net zoals Flappy Bird kwam Make It Rain vrijwel uit het niets.
Rappers met biljetten
Make It Rain is een geesteskind van ontwikkelaar Space Inch. De titel verwijst naar een handbeweging die de indruk geeft dat je bankbiljetten in het rond strooit. Populair in de clips van rappers zoals Kanye West.
“We liepen al jaren rond met een idee voor een spel over iets met geld tellen”, vertelt Joshua Segall tegen VentureBeat. “En we zagen andere spellen opduiken die in feite uitgeklede versies waren van Clash of Clans. Neem dat en Cookie Clicker, en onze conclusie was dat ‘investeren’ gewoon een geweldig basaal spelmechanisme is. Allerlei spellen doen dat op interessante manieren. Dus we dachten: dat kunnen wij ook.”
Spelers naar andere game lokken
Space Inch maakte Make It Rain om spelers naar zijn bestaande spel Disco Bees te lokken. Bij Disco Bees moet je een veld van zeshoeken (die honinggraten moeten voorstellen) wegwerken door kleuren bij elkaar te zoeken. In Disco Bees had Space Inch wél een hoop tijd en moeite gestoken, dus waarom niet een flutspelletje gemaakt om meer spelers te trekken? Zo gedacht, zo gedaan.
Het spel is nu razend populair, zonder dat Space Inch ook maar iets aan marketing hoefde te doen. Make It Rain kostte de makers 10.000 dollar, en ze maakten duizend dollar vrij om spelers te trekken.
Mond-op-mondreclame
Segall kijkt met openhangende mond naar zijn eigen succes. "We hebben geen idee wat er is gebeurd", zegt hij over de melkkoe die hij op de wereld heeft gezet. Hij en zijn collega's houden het erop dat het spel vooral is aangeslagen bij studenten.
Het spel krijgt ook veel ouderwetse mond-tot-mondreclame, gokt Segall. "Het spel neemt je echt mee naar een wereld waar je deelneemt aan schimmige handeltjes. Het is volkomen uitgekleed maar spreekt toch tot de verbeelding".
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl